7.1.2021
LALA
LALA Slovak Music Export má za sebou piaty rok svojej existencie. Tak ako pre mnohých ďalších, bol to rok náročný a nie všetko vyšlo podľa plánov. Na druhej strane nás však prinútil improvizovať a skúšať nové postupy. Ukázal tiež silu ľudí, ktorí sa napriek ťažkej situácii nevzdali a nestratili chuť tvoriť a prinášať hodnotu hudobnej komunite aj ostatným.
Rok 2020 pre nás začal tradične prípravou na najväčší európsky showcase festival Eurosonic Noorderslag, ktorý sa pravidelne koná v polovici januára. Slovenská scéna mala tentokrát dvoch slovenských zástupcov - FVLCRVM a Genuine Jacks. Výpravu do Groningenu sme uskutočnili aj za účelom zviditeľniť a propagovať festival SHARPE, ktorý sa za rok 2019 prebojoval do top desiatky nominácii European Festival Awards v kategórii malých festivalov. 

O pár týždňov neskôr sme s rovnakým cieľom zamierili do Ľubľany na hudobný festival a konferenciu MENT Ljubljana. Okrem členov tímu LALA Slovak Music Export sme do delegácie na základe otvorenej výzvy pribrali ďalších hudobníkov a hudobných profesionálov - zástupcov festivalu Končiny, labelu Mäsokombinát, klubu Malý Berlín, bookingovej agentúry Moods a i.). Zo slovenských interpretov vystúpili Katarzia a Isama Zing, FVLCRVM a 52 Hertz Whale

Po návrate sme sa plne sústredili na organizáciu festivalu a konferencie SHARPE v bratislavskej Novej Cvernovke. Krátko po zverejnení kompletného festivalového a konferenčného programu sme však boli nútení presunúť podujatie na september. Rozhodli sme sa preto vyskúšať si organizáciu online festivalu a zrealizovali SHARPE v digitálnej podobe ako VIRTUAL SHARPE, ktorý priniesol online vystúpenia a diskusie s domácimi a zahraničnými hosťami. 

Vzdelávanie a podpora

 
Veľká časť našich aktivít bola v uplynulom roku zameraná na krízu v hudobnom ale aj celom kreatívnom priemysle v dôsledku protipandemických opatrení. Zorganizovali sme dva diely verejne prístupnej online diskusie s názvom Dopad pandémie na hudobný sektor, do ktorej sme zapojili zástupcov krízou zasiahnutých oblastí (festivaly, kluby, kultúrne centrá, samostatne zárobkovo činné osoby z hudobnej sféry) ale tiež zástupcov organizácií Fond na podporu umenia a SOZA. Mapovali sme riešenia dopadov pandémie v iných krajinách EÚ a okolí. Stali sme sa súčasťou pracovnej skupiny pri Ministerstve kultúry Slovenskej republiky na sanovanie dopadov pandémie na kultúrny sektor a od septembra 2020 je iniciatíva LALA prizvaná do Platformy pre kultúrny a kreatívny premysel.

Do online priestoru sme nasledujúce mesiace preniesli aj naše lokálne vzdelávacie podujatia, inšpiratívne stretnutia a prednášky. Séria stretnutí LALA LABS prebehla vo forme streamovaných online webinárov, čo v konečnom dôsledku prinieslo možnosť zapojiť väčšie množstvo účastníkov z rôznych kútov Slovenska a zahraničia. Zamerali sme sa na témy hudobné PR, praktické účtovníctvo a autorské právo, hudobná distribúcia, identita umelca v online priestore, financovanie hudobného projektu a usmernenia pri žiadostiach o podporu z Fondu na podporu umenia. 

Na konci roka sa nám podarilo zrealizovať špeciálny diel LALA STORIES o práci hudobného dramaturga v rádiu. O svojej profesii v ňom diskutovali za slovenskú stranu Daniel Baláž z Rádio_FM a Kevin Cole z americkej rozhlasovej stanice KEXP, pôvodne potvrdený ako hlavný rečník na konferencii SHARPE.

Plne online prebehol aj projekt Hudobný eskalátor - mentoringový program určený pre hudobníkov a hudobníčky pod vedením zahraničného profesionála. V roku 2020 bol mentorom kreatívny riaditeľ slovinského showcase festivalu a konferencie MENT Ljubljana Andraž Kajzer. Spomedzi prihlásených záujemcov si vybral do programu (aj na naše prekvapenie) až dvoch účastníkov, a to kapely KIN a Tittingur, s ktorými následne po dobu niekoľkých mesiacov spolupracoval na strategickom plánovaní. 

„Aj pre mňa to bola veľká skúsenosť a zároveň dôkaz, že umelci naozaj potrebujú informácie. Potrebujú nástroje a vedomosti, aby boli schopní pracovať efektívne a mohli napredovať vo svojej kariére. Je kľúčové, aby sa prestali báť „biznisovej“ stránky hudby a čelili jej. Zistia tak, že môžu napredovať oveľa rýchlejšie a premýšľať o svojej kariére z dlhodobého hľadiska," opisuje spoluprácu so slovenskými kapelami Andraž Kajzer. 

Medzinárodné spolupráce

 
Druhá polovica roka priniesila tiež nemilú skúsenosť v podobe zrušenia presunutého festivalu a konferencie SHARPE, ktorého intenzívnej príprave sme venovali prakticky celé leto. Podobný osud ako SHARPE postihol aj ďalšie zahraničné podujatia, ktoré prebehli v digitálnej podobe. Takto sme sa zúčastnili online konferencií International Music Showcase Festival Israel, Midem, Nouvelle Prague (účasť v paneli - Michal Berezňák), Monkey Week (medzinárodné spolupráce, networking - Táňa Lehocká), International Music & Media day (vzdelávanie, networking - Táňa Lehocká). 

Okrem toho sme počas celého roka vo forme článkov prinášali mesačný prehľad novej slovenskej hudby v rubrike LALA Music Explorer. Vďaka nej sme si vytvorili prehľad slovenskej hudby s exportným potenciálom slúžiaci ako podklad pre kompletizáciu kompilácie Ostrov Hudby za rok 2020, ktorej cieľom je vzájomná pomoc a propagácia slovenskej hudby doma a v zahraničí. Začali sme tiež s prípravami publikácie s názvom Ako prežit v hudobnom sektore. Viac o nás a našich dlhodobých aktivitách nájdete tu.